انسان کامل از دیدگاه ابن عربی

  • توسط اعرابی
  • ۱۳۹۸-۰۵-۰۵

انسان کامل از منظر ابن عربی

انسان کامل از دیدگاه ابن عربی: ابن عربي در  بعضي از مسائل ،خود را با حکيم ترمذي (محمد بن علي ترمذي – اواخر قرن سوم) همفکر ديده و گفته است که «ما در اين مسئله بر مذهب ترمذي هستيم .»از جمله اين مسائل انسان کامل و جايگاه او در نظام اسما الله است که يکي از ارکان عرفان و ديدگاه وحدت وجودي ابن عربي به مشار مي رود و ابن عربي اين نظريه را اول بار به ترمذي نسبت مي دهد. ابن عربي در فصوص الحکم مي گويد : خداوند ، جهان را مانند جسم بي جان آفريد که به آيينه اي تار مي ماند و لازم بود که اين آينه را جلا دهد ، پس آدم وجود و روح پيکر عالم شد .

عقاید ابن عربی نسبت به جهان هستی

جهان به وجود انسان برپاست .و او به نگين انگشتري آفرينش و نشانه اي مي ماند که خدا بر خزانه هستي زده است و به همين سبب خليفه اش ناميده است .مادام که صورت اين انسان کامل در جهان هست،جهان از خرابي محفوظ است ،نمي نگري که چون مهر خزانه ي دنيا شکست ،هرچه حق تعالي در آن گنجينه به امانت گذارده بود باقي نمي ماند و هرچه در آن است از خزانه بيرون مي ريزد و برخي به برخ ديگر ملحق گشته و کار به نشأة و جهان ديگري انتقال پيدا مي کند.

عوالم انسان کامل از نظر ابن عربي

ابن عربي مي گويد : هفتاد هزار حجاب که آن را هفتاد هزار عالم گويند در نهاد انسان موجود است . و هفتاد هزار ديده که به آن ادراک اين هفتاد هزار عالم کند،در مدرکات انسان مندرج است . حواس پنجگانه به جسمانيت انسان تعلق دارد و مدرکات باطني پنجگانه که به روحانيت تعلق دارد . جملگي عوالم روحاني رابدان ادراک مي کند و آن را به اعتباري «عقل ،دل ،سر،روح و خفي» مي خوانند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

سینما و هنر

جهان