تصاویر و طرح های فضا سازی

  • توسط نقشبندی
  • ۱۳۹۸-۰۳-۲۹
  • ۱۳۲ بازدید

بسیاری از تصاویر که در تولید فیلم انیمیشن به وجود می آید، طرح های سربع و خام هستند با تعداد زیاد که تنها ایده هایی را برای تجسم مکان ها و فضاهای مختلف فیلم در خلال مراحل اولیه تولید منتقل می کنند.
برگزیده های این تصاویر را برای نمایش رسمی تر و انتقال دقیق اطلاعات، به شکل تصاویری کامل در می آورند. در حقیقت از طراحان خواسته می شود تا سکانس های مختلف فیلم را به شکل کامل تصویرسازی کنند. هدف از این تصاویر نشان دادن حال و هوای هر صحنه است. معمولا برای هریک از مکان های اصلی فیلم در مرحله پیش تولید یک تصویر کامل طراحی می شود. در هر مرحله چه طرح هایی خام و چه آزمون های رنگ و سایه روشن ها، تا جایی اجراهای متفاوت و فراوان ارائه می شود تا طرح های مناسب برای مرحله بعدی تولید آماده گردد.
برای یافتن سبک تصویری هر فیلم و مناسب با حال و هوای داستان، بعضی از طراحان هنری از تابلوهای نقاشی الهام می گیرند. به عنوان مثال شیوه نورپردازی و رنگ بندی فضاها و افکت های نور های رنگی طبیعت در نقاشی های امپرسیونیستی کلودمونه منبع الهام بعضی از کارگردان های هنری و طراحان تولید بوده است.
مونه با آثارش نمونه ای بسیار عالی را برای نشان دادن تفاوت های رنگ و نور در لحظات خاصی از طبیعت به وجود آورد. که توانایی های بیان گرایی رنگی در تصاویر طبیعت و ایجاد احساسات خاص را برای هنرمند نشان می دهد. در رنگ آمیزی آثار مونه که اکثرا در فضای باز اجرا شده اند، نقاشی از محیط روزمره و حتی ماشینی در لحظات خاصی از روز نشان می دهد، فیلم شاهزاده مصر نمونه ای از آثاری است که از لحاظ رنگ بندی، بخصوص تاثیرات ناگهانی آن از سبک آثار مونه استفاده ای مناسب کرده و از رنگ ها، خواصی که بدین طریق حاصل می شود، احساسات و هیجانات شخص را بروز می دهد.
استفاده از یک نقاشی یا سبکی از نقاشی، سازنده اثر را در دستیابی به انسجام سبک یاری می رساند، زیرا اگر فیلمی تمام روش های مختلف را به خود جذب کند دیگر سبکی ندارد.
امروزه دیگر اگر درختی را در فیلمی می بینیم، نشانگر درختی در طبیعت نیست، بلکه بیاد آورنده ی درختی در فیلمی دیگر است.
در فیلم لیلو و استیج اثر کمپانی دیزنی فضای منطقه هاوایی به خوبی با تمام خصوصیات جغرافیایی تصویر شده است. نوع تکنیک آب رنگی اجرای پس زمینه ها نیز به این امر کمک کرده است. استفاده رقیق و کم کنتراست رنگ، هم به القاء دوری اشیاء و سه بعدی بودن (پرسپکتیو) و هم احساس صحیحی از رطوبت و گرمای هوا را در مناطق، به بیننده منتقل می کند.
فیلم مولان با فضایی تیره و با رنگ های سرد و چرک آغاز می شود. نگهبانی روی دیوار بزرگ چین شب هنگام متوجه حمله مغول ها می شود. نگهبان به سوی مشعل می رود، ولی ناگهان سایه ای هولناک به سرعت در برابرش ظاهر می شود. کاراکتری که صورتش در سایه کلاهش پوشیده شده است. همه اینها به «شان یو» که برای شبیخون زدن آمده است کمک می کند تا چهره ای مرموز، هولناک و سیاه را از خود بنمایاند.
با روشن شدن مشعل، هزاران مشعل دیگر روشن می شود. صورت «شان یو» نیز در نور این مشعل بزرگ نمایان می گردد. اغلب نماهایی که «شان یو» در آن ها حضور دارد. در مکان هایی این چنین (تیره و سرد و خشن) روی می دهد. و او همیشه غافلگیر کننده همچون سایه ای به درون تصویر می آید و سکانس های او دارای کنتراستی با فضای روشن و لطیف غالب در فیلم می باشد.
در فیلم شیرشاه قبرستان که محدوده زندگی شغال هاست، سایه های تیره ای در دور است که توجه سیمبا را به خود جلب می کند. داخل آن مکان با رنگ های سرد، چرک و تیره، سنگ هایی با لبه های تیز و استخوان های فیلم ها، فضایی دلهره آور و شیطانی را به تصویر می کشند، که با حضور اسکار عموی سیمبا بر خشونت پس زمینه ها، جلوه های نوری اضافه شدن گدازه های آتشفشانی به وجود می آید. حسن دیگر استفاده از گدازه های نورانی، ایجاد منطق مناسب برای نورپردازی خاص از زوایای متفاوت و بعید است.
زوایای تابش نور به طور طبیعی محدودیت های دارد. به عنوان مثال به طور طبیعی کنتراست ها به دلیل دوری از منبع نور در روز و نور عادی آن کمتر است و جهت تابش غالبا از بالا به پایین می باشد. پدر سیمبا شخصیت مقابل اسکار ، سرزمینی روشن با رنگ های گرم و زنده دارد، عظمت این سلطان در سرزمینش نیز نمایان است. سرزمینی وسیع که با دشت ها و مراتع مسطح و انتخاب کادرهای بسیار باز بر عظمت آن تاکیید شده است.
در این فیلم فضاهای غالب نوع سومی نیز وجود دارد و آن فضایی است که سیمبا به آنجا می گریزد و با دوستان تازه اش سیمون و بمبا آشنا و با آنها زندگی می کنند. سیمون و بمبا شعار « در زندگی غصه هیچ چیز را نباید خورد » را به سیمبا می آموزند و با هم زندگی سراسر خوشگذرانی و بی تفاوتی را نسبت به مسائل روزگار ادامه می دهند. در نتیجه پس زمینه ها در این نوع از فضا سازی ها و نوع زندگی بسیار زیبا، خیال انگیز مناسب تفریح، طراحی شده اند. منظره آبشارهای چند طبقه که رودخانه ای در امتداد آن قرار دارد و کوه های گنبدی شکل و سرسبز، غذاهای رنگارنگ از حشرات، رنگ های خالص و خیال انگیز، تنوع و خلوص رنگی در پوشش متراکم گیاهی که به طرز رویایی در هم می پیچیند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

سینما و هنر

جهان