دیدگاه کارول، نقد چند مقوله ای

  • توسط نقشبندی
  • ۱۳۹۸-۰۶-۱۳

دیدگاه کارول، نقد چند مقوله ای

دیدگاه کارول، نقد چند مقوله ای است. دقیقاً مغایر با همچین نگاهی است، اسم رویکرد کارول اصطلاحاً (plural category aproch) یا نقد چند مقوله ­ای است.

کرول در این روش نقد بیان می­کند:  درست است که ملاک­ هایی کلی برای نقد هنری پیدا نمی­شود ولی در دل هر مقوله یا کتگوری یا موومِنت یا جنبش یا به تعبیر بقیه سنت زیبایی­شناختی خاص، یک سری ملاک­ های جزئی وجود دارد. مثلاً می­شود گفت: اگر می­خواهید در حیطه­ ی رئالیست اثری خلق کنید، هر اثر رئالیستی باید یک ساختار یا پی­رنگ تنیده و منسجم داشته­ باشد.

یا اگر می­خواهید غزل بگویید، هر غزلی باید وزن داشته باشد. آنوقت این گذاره­ای که هر دارد یک گذاره­ی جهان شمول نیست ولی در مورد یک مقوله­ ی خاص، صدق می­کند.

رویکرد کارول

این نوع رویکرد، در مقابل رویکردهای غالبی است که مدام بر تفسیر تأکید دارند. نکته­ی دیگری که باید به آن اشاره شود این است که، این رویکرد، عمیقاً یک رویکرد اینتنشنالیستی(Intentionalist)است، اما به چه معنا؟! می­دانیم رولان بارت نظریه پرداز ساخت­گرای فرانسوی و تئوری معروفش که «مرگ مؤلف» است،

در واقع این بود که مؤلف مرده است و ما هیچ راهی به سوی فهم نیت مؤلف نداریم. شما فقط با یک چیز سروکار دارید و آن­هم  عبارت است از اثر هنری. واقعیت این است که با تحقیق بیشتر میشود فهمید که این نظریه­ ی ضد نیت باور، نظریه ­ای که به مرگ مؤلف معتقد است، نظریه ­ای نادرست است. ما در زندگی روزمره می­توانیم ذهن آدم ­ها را بخوانیم. روانشناسی تکاملی به ما این قابلیت را می­دهد که من بتوانم حدس بزنم در ذهن طرف مقابلم چه می­گذرد. بنابراین اینکه نیت مؤلف یا ذهن مؤلف یک جعبه ­ی سیاه است که هیچ­کس به آن دسترسی ندارد چندان درست نمی ­نماید

مغالطه ی مغالطه ی قصدی

گر می­خواهید ادله­ ی طرفداران ضد نیت باوری ستیزی را بیشتر ببینید به مقاله­ی مغالطه­ ی مغالطه­ ی قصدی  نوشته­ ی کاوه بهبهانی که به تفسیر تک تک دلایل این طرفداران بیان شده و پاسخ­داده شده است و به اینکه چرا می شود نگاهی دیگر به جز آن نگاه رایج، مرگ مؤلف داشت، پرداخته است، مراجعه کنید.  

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

سینما و هنر

جهان