منیرو روانی پور – زندگی و آثار و اندیشه ها

  • توسط حسینی رضایی
  • ۱۳۹۸-۰۸-۱۹

زندگی و آثار منیرو روانی پور

منیرو روانی پور در دومین روز از مرداد ۱۳۳۳ در بوشهر متولد شد. کتاب­ هاي چاپ پروگروس و بخصوص کتاب ­هاي گورکي درخانه فراوان بود و او اولين کتاب گورگي را در ده سالگي خواند. عطش خواندن از همان کودکي گريبانش را گرفت و رهايش نکرد. بعد از اين به سراغ کتاب­ هاي ميکي اسپيلين و جوادفاضل ـ ر. اعتمادي و ارونقي کرماني…رفت. در دبيرستان شاهدخت وارد گروه ادبي مدرسه شد و به تئاتر روي آورد. در نمايش نامه «مادر» نوشته «منوچهرآتشي» و به کارگرداني او بازي کرد. حضور معلمان تازه نفس که از دانشگاه شيراز آمده بودند او را با ادبيات جديدي آشنا ساخت. نام ­هاي چخوف، شلوخوف و تولستوي نام­هاي آشنا­ي اين دوره از زندگي او هستند. ‌وي از سال ۲۰۰۷ تا کنون با خانواده‌ اش در آمريکا به سر مي‌برد.

نویسندگی و آثار روانی پور

وی از سال ۱۳۶۰ نويسندگي را آغاز كرد .  اولين كتابش مجموعه «داستان كنيزو» بود که در سال ۱۳۶۷ منتشر شد. پس از آن تعداد زيادي داستان كوتاه و چند رمان نوشت كه «رعنا »از مجموعه «داستان نازلي» در دوره سوم ۱۳۸۲ جايزه گلشيري برگزيده شد. آثار ديگر او به ترتيب سال انتشار: رمان «اهل­غرق» (۱۳۶۸) مجموعه داستان «سنگ هاي شيطان» (۱۳۶۹)، رمان «دل فولاد» (۱۳۶۹)، مجموعه داستان «سيريا، سيريا» (۱۳۷۲)، رمان «كولي كنار آتش» (۱۳۸۷)، مجموعه داستان «زن فرودگاه فرانكفورت» (۱۳۸۰) و مجموعه داستان «نازلي» (۱۳۸۱).

افق دید و محتوی آثارش

محتوي بيشتر داستان‌ هاي وي در جنوب ايران مي‌ گذرد و فضاي آن برآمده از طبيعت و مردم جنوب ايران است. وسعت ديد رواني ­پور در داستان­ هايش از جفره تا فرانکفورت ادامه پيدا مي­ کند.رواني­ پور و شهرنوش پارسي­ پور از تك صداهايي بودند كه رنج و تنهايي زن ايراني را، هنرمندانه و جسورانه، فرياد كشيدند. رواني‌ پور در سال ۱۳۸۵ از اولين حاميان «کمپين يک ميليون امضا براي تغيير قوانين تبعيض‌ آميز عليه زنان» در ايران بود. بخش عمده‌ اي از درونماية داستان‌ هاي رواني‌ پور مسائل اجتماعي است.

سبک و زبان

هرچند سبک و زبان نويسنده در طول سال ها تغيير مي‌کند، دغدغه‌ هاي او ثابت هستند؛ عناصر ويژه داستاني، طبيعت حاکم بر فضاي داستان‌ ها و نقش برجسته زن‌ ها، از همان کتاب اول در داستان‌ ها حضور دارند. آنچه که در داستان­ هاي رواني ­پور بيان مي­ شود برگرفته از زندگي او و اجتماع است. در دنياي نويسندگي او، همه چيز تحت کنترل نويسنده است و آنچه که او بيان مي­ کند با آگاهي منطبق است. در دنياي نويسنده، حتي يک برگ هم بدون اجازه و آگاهي او نبايد به زمين بيفتد.

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

سینما و هنر

جهان