نقد هنری چند مقوله ای

  • توسط نقشبندی
  • ۱۳۹۸-۰۶-۱۳

نقد هنری  چندمقوله ای

نقد هنری یکی از مهمترین بخشهای کار یک منتقد هنرمند است. اتفاقی که در واقع در نقد معاصر افتاده، این است که عمدتاً نقدهای معاصر نظریات تفسیرند، به جای نقد. مثلاً نظریه ی  فمنیستی برای تفسیر یا نظریه­ ی ساخت­گرایانه یا نظریه­ ی پساساخت­گرایی برای تفسیر و …. و رویکرد این نظریه­ ها، رویکرد ضد اومانیستی است.

از سویی می­ دانیم که در واقع ارزشگذاری زیبایی­شناختی تحت تأثیر مکاتب جدید مثل ساختگرایان که از مرگ مؤلف حرف می­زدند و پساساختارگرایان و نحله­ هایی شبیه آن، قدری به حاشیه رفته و به دلایلی که توضیح داده می شود دیگر کسی از زیبایی­شناختی اثر، حرف نمی­زند.

اثر، واجد چه ارزش های هنری هست؟

چیزی که نگارنده به عنوان  روش نقد بیان می کند و آن را روی آثار حسینی بررسی می­کند، از مدلی پیروی می کند که در ادامه شرح داده می­شود.

این که در انتهای نقد ما باید به این سوال پاسخ دهیم که اثر، واجد چه ارزش های هنری هست؟ و این سؤال اساسی ماست. و باید به مخاطب این نکته را یادآور شد، که این آثار دارای چه ارزش­ های هنری هستند.

منتها صرف ارزش­گذاری کافی نسیت. چرا که این ارزش­گذاری باید مدلل باشد و اومانیسیت (آنتی هیومنستیک) است، به این معنا که سوژه ­ی انسانی یعنی مؤلفی که اثر را خلق کرده یا محصول نیروهای ناخودآگاه یا محصول ساز و کار زبان و هنر و یا محصول نیروهای تولید است البته بر حسب اینکه ما چه نوع نقدی را ترجیح بدهیم. نقدی که نگارنده مورد توجه قرار داده است، نگاهی اومانیستی به نقد است که مشخصاً در اندیشه ی مغرب زمین، فیلسوفی به نام

“نوئل کرول”(Noel carroll)

که در قید حیات است و از این رویکرد دفاع می­کند و مشخصاً این نقد به ارزشگذاری زیبایی­شناختی اثر بر پایه­ ی دلیل و استدلال بیان شده باشد، تا از حالت من­ عندی و دل به­ خواهی و سوبژکتیو خودش خارج  و نظر درست را متذکر شود.

اما سوالی که در اینجا پیش می­آید این است که این دلایل را چه کسی فراهم می­کند؟ کرول، شش مرحله برای دستیابی به این منظور بیان می­کند که در نهایت منجر به مرحله هفتم می­شود، که آن را ارزشگذاری می­نامد.

در این روش نقد می­دانیم که اگر مرحله­ ی آخر یا همان ارزشگذاری نباشد، کاری که می­کنیم، نقد نیست. اما چرا؟ چون می­دانیم که روش ­های دیگر هم همین شش مرحله را هرکدام به نحوی انجام می­دهند، برای مثال: نشانه شناسی، مطالعات فرهنگی و رشته­ هایی مثل مطالعات اجرا (Performance Studies). چیزی که باعث میشود گفتمان نقد در این روش جدا از روش­های یادشده باشد و فیگوری به اسم منتقد هنری و ادبی را معرفی کند همان مرحله هفتم است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

سینما و هنر

جهان