جنگ و سیاست – به عنوان کتاب برتر در زمینه تئوری استراتژیک

  • توسط اعرابی
  • ۱۳۹۸-۰۷-۰۶

جنگ و سیاست

جنگ و سیاست، متأسفانه شامل مجموعه‌ای بی‌ربط از مقاله‌های بسیار قدرتمند است که به عنوان یک کتاب در معرض نمایش گذاشته شده‌اند. این به خودی خود رد صلاحیت مرگباری برای انتخاب به عنوان کتاب برتر در زمینه تئوری استراتژیک نیست. از سوی دیگر، کتاب در جنگ کلاوزویتس با وجود ویژگی ناتمام ماندن، سازماندهی داخلی کمتر از ایده آل، عدم قطعیت در تعریف برخی از مفاهیم کلیدی، و ویژگی بارز زمان، مکان و زمینه فرهنگی استراتژیک خلقتش، شایسته پنج ستاره بوده است.

جنگ و سیاست اثر بالغ برنارد برودی (Bernard Brodie)

برنارد برودی، از بین همه نظریه پردازان استراتژیک قرن بیستم، احتمالاً بهتر به آموزش، تجربه حرفه‌ای، دامنه منافع و فرصتی برای نوشتن متن برجسته در مورد تئوری جنگ و استراتژی مجهز بود. در زمینه بسیار زیاد نوشته‌های تأثیرگذار در طول سه و نیم دهه، اثر بالغ او، جنگ و سیاست، که پنج سال قبل از مرگ وی در سال ۱۹۷۸ منتشر شد، پیشنهاد اصلی او را برای ایجاد جایگاهی در میان نظریه استراتژیک جاودان تشکیل می‌دهد.

دو فصل طولانی در مورد «سلاح» در کتاب ۱۹۴۶، «سلاح مطلق»، چهار فصل درباره «منشأ استراتژی هوایی»، بخش ۱ از کتاب او در سال ۱۹۵۹، استراتژی در عصر موشکی، و دو مقاله در ویرایش در جنگ کلاوزویتس که توسط برخی ترجمه شده، شاکلة کلاسیک نوشته‌های نظری برودی را تشکیل می‌دهد.

جنگ و سیاست به عنوان اثری کلاسیک

جنگ و سیاست اگرچه اثری کلاسیک است، هنوز در میان کارهای اصلی‌ای که این نویسنده معتقد است می‌تواند در اصول ماندگار در حوزة خود بنویسد، دارای ارزشمندی کمتری نیست. جنگ و سیاست فاقد انسجام در مسیر است و در بسیاری از تحلیل‌ها، نمونه‌ها و قضاوت هایش بسیار شخصی و معاصرانه است.

جنگ و سیاست کتابی گسترده و پر از دیدگاه

جنگ و سیاست کتابی گسترده و پر از دیدگاه است که به نوعی بطور حیاتی در جنگ را به بحث می‌گذارد. به عنوان مثال، برودی استدلالهای مهمی در مورد هویت منافع ملی، علل جنگها، انتخاب اهداف جنگ و نگرشهای اجتماعی نسبت به جنگ دارد. همه این موضوعات توسط کلاوزویتس، هرچند که معمولاً به دلایل خوبی، با توجه به تمرکز وی بر ماهیت و رفتار «جنگ مناسب» حذف یا فراموش شده اند.

علاوه بر این، برودی پیشنهادهایی برای ارائه تئوری عمل استراتژیک و عملکرد نظریه استراتژی دارد که به همان اندازه نافذ است که می‌توان امیدوار بود شخصی که حرفه اش تقریباً سی سال نقش مشورتی در دولت بوده، آن را بخواند. مشارکت مادام العمر Brodie در درک معنای سلاح‌های هسته‌ای برای جنگ و استراتژی – خلاصه‌ای از آن در زیرعنوان “کاربرد عدم استفاده” و در مقاله‌ای در مجله منتشر شده در ۱۹۷۸- از وضعیتی کلاسیک برخوردار است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
23 + 6 =


اخبار

سینما و هنر

جهان