نرخ ارز – تاثیر تغییران قیمت ارزهای خارجی بر قیمت سهام

  • توسط admin
  • ۱۳۹۸-۰۷-۲۹
قیمت ارز دلار

نرخ ارز

نرخ ارز و تغییرات آن میتواند دو اثر متفاوت بر قیمت سهام داشته باشد از یک سو، افزایش قیمت نرخ ارز (از بعد تقاضا) منجر به افزایش درآمد شرکت های صادر کننده کالا و در نتیجه قیمت سهام آنها شده و از سوی دیگر (از بعد عرضه) منجر به کاهش سود شرکت های وارد کننده نهاده های واسطه ای و کاهش قیمت سهام آن ها می گردد.
نرخ ارز یکی از عوامل تعیین کننده در محاسبه سودآوری و کارآیی پروژه های سرمایه گذاری است. در حقیقت، ثبات نرخ ارز باعث اطمینانی در محیط اقتصاد داخلی شده و در نتیجه سرمایه گذاران به سهولت در مورد سرمایه گذاری در زمان حال و آینده تصمیم گیری می کنند.

سرمایه گذار تلاش می کند دنبال ارز های ارزان تر برود تا تولید ارزان تر داشته باشد و سود بیشتری تحصیل کند.

تاثیر قیمت ارز بر سهام

تاثیر قیمت ارز بر سهام

نرخ ارز و ارزش ذاتی شرکت

خریداران سهام علاوه بر سود سهام به تغییرات ارزش ذاتی شرکت نیز توجه می کنند. صنایعی که ایجاد و راه اندازی آنها مستلزم تهیه ماشین آلات از خارج کشور می باشد در اثر تغییر نرخ ارز، ارزش ذاتی آن تحت تاثیر قرار می گیرد.

در صورتی که شرکتی ماشین آلات مورد نیاز خود را با قیمت های پایین نرخ ارز وارد کرده باشد و این افزایش ذاتی زمانی تشدید می گردد که تاسیس شرکت مشابه به دلیل بالا بودن نرخ ارز امکان پذیر نباشد و اگر محصولات شرکت به صورت انحصاری باشد، تقاضا برای آن افزایش یافته و شرکت نیز در طول زمان افزایش پیدا می کند.

از طرف دیگر، سهم هزینه استهلاک ماشین آلات فوق الذکر در بهای تمام شده کالای تولیدی شرکت کاهش پیدا می نماید با در نظر گرفتن موارد فوق توسط سرمایه گذاران، تقاضا برای سهم این شرکت ها افزایش یافته و این موضوع باعث افزایش قیمت سهام این شرکت ها خواهد گردید. به علاوه اگر نرخ ارز در طول زمان کاهش یابد نتیجه معکوس برای این شرکت ها بر جای خواهد گذاشت.

ترکیب دارایی ها و بدهی های ارزی شرکت

از جمله عوامل دیگری که می بایست به آن توجه نمود، ترکیب دارایی ها و بدهی های ارزی شرکت است. در صورتی که نرخ ارز افزایش یابد و میزان دارایی ارزی شرکتی بیشتر از بدهی ارزی آن باشد سود ناشی از تسعیر ارز موجود عملا باعث افزایش سود هر سهم گردیده و قیمت سهام این شرکت ها افزایش می یابد.

هم چنین، در صورتی که بدهی های ارزی بیشتر از دارایی های ارزی باشد زیان ناشی از تسعیر ارز عملا باعث کاهش سود هر سهم گردیده و قیمت سهام این شرکت ها کاهش می یابد.

با توجه به کشش پذیری کالاهای صادراتی با افزایش نرخ ارز، افزایش در آمدهای صادراتی برای شرکت های درگیر صادرات توام خواهد بود. بدین ترتیب افزایش درآمدهای صادراتی موجب افزایش قیمت سهام می شود.

فرمول تعیین قیمت سهام

فرمول مورد استفاده برای تعیین قیمت سهام مورد بررسی قرار می دهیم. فرمول مورد نظر برای تعیین قیمت سهام به شرح ذیل می باشد، =EPS/K ارزش هر سهم، که در آن EPS سود سالانه هر سهم و K ارزش بازار هر سهم می باشد.

به طور کلی در این گونه شرکت ها اگر نرخ ارز افزایش یابد این گونه شرکت ها کوشش بیشتری خواهند کرد تا کالا یا مواد بیشتری را صادر کنند، به عبارت دیگر انگیزه برای صادرات بیشتر می شود.

بنابراین شرکت هایی که از توانایی زیادی در تولید و صدور کالا برخوردارند. عایدات بیشتری بهره مند می شوند بنابراین اگر پیش بینی شود که نرخ ارز افزایش خواهد یافت. سرمایه گذاری در این شرکت ها که توان تولید و صادرات بالایی دارند مطلوب است.

اندیشمند

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
7 − 3 =


اخبار

سینما و هنر

جهان