اهميت و اثرات اجتماعی، اقتصادی كارآفريني در توسعه پايدار

  • توسط admin
  • ۱۳۹۸-۰۴-۳۱

 اهميت كارآفريني در توسعه پايدار

اهميت و اثرات اجتماعی، اقتصادی كارآفريني در توسعه پايدار کشورها بسیار حائز اهمیت است. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-بهبود كيفيت زندگي فردي و اجتماعي: اعتقاد برآن است كه انسان با دانش ، مهارت و نگرش كارآفريني زندگي بهتري خواهد داشت.

۲- عدالت اجتماعي: در طول تاريخ تبعيض­ هايي باعث فقر بخش ­هايي از جوامع شده است. براي جبران اين عقب ­ماندگي استراتژي توسعه كارآفريني ابزار خوبي است. توسعه كارآفريني به توزيع درآمدها در جوامع كمك مي كند و نابرابري را كاهش مي­دهد.

۳-مسئوليت اجتماعي: اعضاي جامعه براي ايفاي درست مسئوليت­ هاي اجتماعي خود به قابليت­ هاي كارآفريني نياز دارند.

۴-مسئوليت زيست محيطي: قابليت­ هاي كارآفريني ديدگاه توسعه پايدار و حفظ محيط زيست را در افراد تقويت مي­كند.

۵-توسعه ظرفيت توليد جامعه: كارآفرينان با ايجاد كسب و كارهاي جديد با نوآوري در توسعه كسب و كارهاي موجود و نوآوري در استفاده از ظرفيت ­هاي بدون استفاده به توسعه ظرفيت­ هاي توليد جامعه كمك مي­كنند و رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي را به ارمغان مي ­آورند.

۶-حل مشكلات جامعه: كارآفرينان با نوآوري و تلاش موثر، مسايل و مشكلات اجتماعي را حل مي­كنند. به­ طور كلي مطالعات نشان داده است وجود هر چه بيشتر كارآفرينان در يك جامعه باعث پويايي و نشاط جامعه و ايجاد فرصت­ هاي شغلي با ارزش افزوده بالا خواهد شد.

اثرات اجتماعی، اقتصادی کارآفرینی در توسعه کشاورزی

برخی از اثرات اجتماعی، اقتصادی کارآفرینی در توسعه کشاورزی عبارتند از:

۱-اشتغال زایی: ایجاد اشتغال همواره به عنوان مهم­ترین محصول کار آفرینی مورد نظر بوده است اما باید به این نکته توجه داشت اشتغال­زایی تنها یکی از اثرات کارآفرینی است و مترادف دانستن این دو مفهوم ناشی از دیدگاه محدود و غیر علمی می ­باشد.

۲-بهبود کیفیت زندگی: فرد کارآفرین همواره در حال ابداع و توسعه کالا و خدمات جدید و هم­چنین روش­ هایی است که این کالا و خدمات به طور موثرتری تولید شود. این تلاش ­های بدیع موجب تولید فناوری­ های بهتر و سیستم های تولید اثربخش­تر می­شوند. بنابراین تعهدات کارآفرینی به لحاظ ارتقای محصولات جدید و انجام خدمات مورد نیاز، به بهبود دائمی استانداردهای زندگی منجر خواهد شد .

۳– توزیع مناسب درآمد: کارآفرین فردی است که معمولاَ فرصت ­های اقتصادی، مواد خام و دیگر منابع را در مناطق بکر مشاهده می­کند و با راه ­اندازی فعالیت­ های اقتصادی در این مناطق به بهبود و توسعه کشور کمک می­کند.

۴-بهره ­برداري بهينه از منابع: در هر كشور يكي از عوامل توسعه اقتصادي ، استفاده مناسب از منابع آن كشور است. براي مثال در بخش كشاورزي منابع اوليه بسياري وجود دارد كه به­ طور بهينه مورد بهره­برداري قرار نمي­گيرد. ضايعات فراوان حاصل از فعاليت­ ها گوياي اين امر است. از طرف ديگر برخي از منابع دست دوم مانند پس مانده ­هاي حاصل از فعل و انفعالات كارخانه ­اي يا فضولات ناشي از دامداري ­ها و كشتارگاه ­ها و غیره و به­ طور بالقوه در فعاليت ­هاي اقتصادي مختلف قابل استفاده مجدد هستند. بهره­ برداري از اين منابع و بسياري از موارد مشابه ديگر، تنها با تقويت و تشويق كارآفريني در بخش كشاورزي محقق می گردد  و اهميت و اثرات اجتماعی، اقتصادی كارآفريني در توسعه پايدار کشور ها را نشان می دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
11 + 23 =


اخبار

سینما و هنر

جهان