تشخیص دروغ – پژوهشی جدید از پروفسور ریچارد وایزمن

  • توسط admin
  • ۱۳۹۸-۰۸-۱۲

تشخیص دروغ

تشخیص دروغ چگونه اتفاق می افتد؟ چگونه بفهمیم آیا فرد مقابل ما دروغ می‌گوید یا نه؟ دکتر ریچارد وایزمن، دانشمند و روانپزشک مشهور، تحقیقی در ارتباط با تشخیص دروغ انجام داده است که نتایج به دست آمده بسیار جالب می باشد.

نخستین همکاری جمعی در تحقیق وایزمن، تست راستی آزمایی مگا لب بود. در این تست، یکی از روزنامه‌نگار قدیمی با نام رابین دی دو مرتبه در ارتباط با فیلم سینمایی مورد علاقه خود نظر می دهد.

در این نظر دهی وی یک بار راست گفته و بار دیگر دروغ‌ می‌گوید. کلیپ های ضبط شده در ارتباط با نظرهای دی در یک برنامه زنده پخش شد و از تماشاگران این برنامه درخواسته می شود که با برنامه تماس گرفته و تشخیص دهند که کدامیک از این نظرها دروغ نیست.

این کار به وایزمن و تیم تحقیق وی این امکان را داد تا به علائمی که اکثر انسان ها برای تشخیص دروغ استفاده می نمایند، پی ببرند.

  • به فردی که دروغ می گوید نگاه نکنید فقط صدای وی را بشنوید

مشخص شد که آدم ها با شنیدن فایل صوتی یا مطالعه متن نوشته شده راحتتر می‌توانند دروغ و دروغگو را تمیز بدهند. آندست از تماشاگرانی که کلیپ ها را به صورت بصری تماشا کردند تشخیص دادن دروغ برایشان سخت تر بود.

چون علائم بصری، دقت انسان را از آنچه بیان می‌شود، دور می نماید و افذادی که به صورت حرفه‌ای دروغ می گویند زبان بدن خود را راحتتر از صدای‌ خود کنترل می نمایند.

در صورتی که می‌خواهید دروغ را تشخیص دهید، به دروغگو نگاه نکنید. به حرف هایش گوش کنید و اینکه نحوه بیان آن چگونه است. اگر می‌خواهید حقیقت را از دروغ تشخیص دهید بهتر می باشد تا به رادیو گوش دهید.

تغییر چهره و احساس به هنگام دروغ

  • تشخیص دروغ از طریق حذف ارجاعات شخصی

انسان ها به هنگام دروغ گفتن ارجاعات شخصی همچون من، مرا، به من و عیره را از سخنان خود حذف می نمایند.

  • افرادی که دروغ می گویند زیاد سخن نمیگویند

به نظر میرسد به خاطر اینکه کمتر سوتی بدهند و یا دستشان رو شود، افراد دروغگو سعی نمی کنند زیاد سخن بگویند. آقای خبرنگار زمانی که در حال دروغ گفتن بود نصف مدت زمانی که برای حرف راست صرف می کرد، سخن گفت.

  • به مکث های پس از پرسیدن سوال توجه نمایید

انسان ها زمانی که دروغ می‌گویند وقفه بیشتری در پاسخ به سوالات دارند. این یعنی فاصله ای که بین پایان سوال و آغاز پاسخ به آن است می تواند مشخص کننده دروغ باشد.

  • افرادی که دروغ می گویند کمتر حیجان زده و یا احساساتی می شوند

به طور خلاصه می توان گفت افرادی که دروغ می گویند احساس و حیجان کمی در کلامشان وجود دارد.

حال باید دید که این روش های تشخیص روغ تا چه مقدار کار آمد می باشد.

اندیشمند

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
23 − 15 =


اخبار

سینما و هنر

جهان