خورشید – ثبت نزدیک ترین تصاویر از خورشید

  • توسط الهام امامی
  • ۱۳۹۹-۰۴-۲۸
خورشید - ثبت نزدیک ترین تصاویر از خورشید

تصاویر ارسالی از مدارگرد سولار

به تازگی مدارگرد سولار با پیمودن ۴۸ میلیون مایل از مدار اطراف خورشید موفق شده برای اولین بار عبور نزدیک خود را انجام دهد. تلسکوپ Extreme Ultraviolet Imager که به صورت مخفف EUI اطلاق می شود، روی مدارگرد سولار نصب شده است. این تلسکوپ پدیده ای به نام campfire را نشان داده است که انفجارهایی با شعله هایی میلیون ها بار کوچکتر از شعله های خورشید هستند. این شعله ها به گرم شدن جو بیرونی خورشید کمک می کنند.

خورشید - ثبت نزدیک ترین تصاویر از خورشید

خورشید – ثبت نزدیک ترین تصاویر از خورشید

اولین عکس های فضاپیمای سولار از خورشید

دانشمندان ناسا و سازمان فضایی اروپا قصد دارند از طریق یکی از ابزارهای مدارگرد سولار (SPICE ) اطلاعات بیشتری را از سطح خورشید به دست بیاورند. دلیل ارسال مدارگرد سولار نیز همین بوده است. اما با ماهده تصاویر ارسالی از طریق این مدارگرد دانشمندان بسیار هیجان رده شده اند. چراکه معمولا اولین عکس های یک فضاپیما برای بررسی صحت عملکرد ابزارها است. اما اولین تصاویر ارسالی سولار دانشمندان را شگفت زده کرده است. یکی از محققین این پروژه گفته است: در مراحل اولیه انتظار چنین نتایج شگفت انگیزی را نداشتیم. این عکس ها به ما نشان داد این مدارگر شروعی بسیار عالی داشته است و ادامه روند این مطالعات بسیار امیدبخش شد.

مشکلات کووید ۱۹

بروز و شیوع کووید ۱۹ برای این محققین نیز ایجاد مشکل کرده است. واحد فرماندهی ماموریت در کشور آلمان برای بیش از یک هفته تعطیل شده بود. در مرحله راه اندازی دستگاه ها و انجام تست های دقیق تنها بعضی از افراد اجازه حضور در سازمان را پیدا کردند. در واقع بخش های کلیدی این پروژه از را دور انجام شده و این برای اولین بار است که عملیاتی اینگونه پیش رفته است.

البته با وجود تمام مسکلات در حال حاضر پروژه به خوبی در حال انجام است و کلیه ابزارآلات، تجهیزات و دستگاه ها به درستی در حال انجام ماموریت هستند. امید دانشمندان این است که با اطلاهات این مدارگرد بتوانند اطلاعات خوبی از قطب های خورشید به دست آورند. قطب های خورشید هر ۱۱ سال یکبار چرخش دارند. این اتفاق می تواند برای فضانوردان بسیار خطرناک باشد و نیروگاه های برق زمین را نیز نابود کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
22 + 3 =


اخبار

سینما و هنر

جهان