سلول های خورشیدی – استفاده از موی انسان برای محافظت از سلول های خورشیدی

  • توسط الهام امامی
  • ۱۴۰۰-۰۱-۲۶
استفاده از موی انسان برای محافظت از سلول های خورشیدی

ساخت نانو نقطه‌های کربنی با موی انسان

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند به تازگی موفق شده اند با استفاده از موی انسان نانو نقطه‌های کربنی بسازند که از سلول های خورشیدی محافظت می نماید. این  نانو نقطه‌های کربنی جدید مانند یک محافظ روی پنل ها نصب شده و عملکرد آنها را نیز بهبود می بخشد. این سلول‌ها نسل جدید فناوری‌های خورشیدی هستند که ارزان‌ترند و تولید انبوه آنها نیز آسان‌تر خواهد بود.

سال گذشته نیز گروه دیگری از محققان موی انسان را به نانو نقطه‌های کربنی تبدیل و از آن برای تولید نمایشگرهای اولد بهره برده بودند. حالا محققان دانشگاه کوئینزلند دریافته اند که با افزودن نقاط کربنی به فرآیند ساخت پروسکایت، لایه‌ای موجی ‌شکل از پروسکایت به وجود می‌آید که در واقع کریستال‌های پروسکایت را با نانو نقطه‌های کربنی احاطه می‌کند.

استفاده از موی انسان برای محافظت از سلول های خورشیدی

استفاده از موی انسان برای محافظت از سلول های خورشیدی

یکی از محققین این پروژه گفته است: این روش نوعی لایه‌ محافظ یا نوعی سپر ایجاد می‌کند. این لایه از ماده پروسکایت در برابر رطوبت یا سایر عوامل محیطی که می‌توانند ایجاد آسیب‌ کنند، محافظت خواهد کرد.

سلول های خورشیدی

سلول های خورشیدی پروسکایتی که حاوی نقطه های کربنی هستند، راندمان و پایداری بالاتری نسبت به نوع معمولی دارند. استفاده از نقطه های کربنی در ساخت پروسکایت می تواند عمر این سلولها را تا ۲۰ سال افزایش دهد. استفاده از پنل های خورشیدی در فضا پیماها و ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند حداکثر تا ۱۲۰ کیلو وات برق تولید کند. این در حالی است که فناوری های کنونی به دلیل سنگین بودن امکان جابجایی به ایستگاه فضایی را ندارند. همچنین سلول های پروسکایتی در آینده می‌تواند در سفرهای فضایی هم مورد استفاده قرار گیرند.

نتایج این پژوهش در مجله Journal of Materials Chemistry A منتشر شده است که گروه تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند طی آن توضیح داده چطور می‌توان از نانو نقطه‌های کربنی برای بهبود عملکرد سلول‌های خورشیدی پروسکایتی استفاده کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
26 − 19 =


اخبار

سینما و هنر

جهان