ویتامین اسکوربیک اسید

  • توسط الهام امامی
  • ۱۳۹۸-۰۵-۲۸
ویتامین C ، سلول‌های سرطانی ، موش‌های آزمایشگاهی ، دستگاه ایمنی ، فرمول شیمیایی ، ساخت ، بافت‌های گیاهی ، میوه‌ها و سبزیجات

پژوهشگران می‌گویند: ویتامین اسکوربیک اسید در کاهش رشد سلول‌های سرطانی موثر است. بر اساس تحقیق دانشمندان تزریق مقادیر زیاد این ویتامین می‌تواند جلوی پیشرفت سرطان را بگیرد. به گفته پژوهشگران؛ این ویتامین می‌تواند زنجیره‌ای مخرب در داخل سلول بیمار ایجاد کند. بر اساس گزارش ژورنال “آکادمی علمی بریتانیا” ، تزریق آن  به موش‌های آزمایشگاهی اندازه تومورهای مغز، تخمدان، و لوزالمعده آن‌ها را به نصف رسانده است. این در حالی است که مرکز مطالعات بریتانیا می‌گوید که تزریق مقادیر زیاد آن ممکن است با روند درمان سرطان تداخل پیدا کند.

پیش‌تر نیز در پژوهشی در دانشگاه مریلند آمریکا مشخص شده بود که این ویتامین سلول‌های سرطانی را در محیط آزمایشگاهی از بین برده است. به دنبال موفقیت این آزمایش‌ها در محیط آزمایشگاهی قرار شده که این درمان در همین سطح بر انسان‌ها انجام شود. مقدار داروی تجویز شده چهار گرم برای هر کیلو وزن بدن است که نمی‌توان آن را از طریق قرص یا رژیم غذایی به دست آورد چون دستگاه هاضمه نمی‌تواند بیشتر از حد مشخصی ویتامین  را جذب کند.

در آزمایش‌های انجام شده، موش‌ها طوری پرورش داده‌ می­شدند که دستگاه ایمنی بدنشان دچار مشکل باشد. سپس سلول‌های سرطانی انسان به آن‌ها تزریق می‌شد و این سلول ها به سرعت تبدیل به تومور می شدند. سپس ویتامین به حفره شکمی آن‌ها تزریق می‌شد. رشد و وزن تومورها بین ۴۱ تا ۵۳ درصد کاهش یافت در حالی که در موش هایی که ویتامین C دریافت نکرده بودند، بیماری به سرعت گسترش یافت. این وضعیت در موش‌های تحت درمان ویتامین فوق پیش نیامد. این درمان به این دلیل عمل می‌کند که سلول‌های سرطانی از لحاظ شیمیایی با سلول‌های سالم متفاوت هستند.

ویتامینC  با ترکیب شیمیایی این سلول‌ها واکنش می‌دهد و پروکساید هیدروژن کافی برای از بین بردن سلول تولید می‌کند و با این حال سلول‌های سالم آسیبی نمی‌بینند.

فرمول شیمیایی

فرمول شیمیایی این ویتامین از ساده‌ترین ویتامین‌هاست.

فرمول شیمیایی آن:  C6H8O6 می‌باشد که شبیه به یک مونو ساکارید بوده ولی دارای یک گروه  دیول در اتم‌های کربن ۲ و ۳ اسید اسکوربیک می‌باشد که به آسانی با برداشتن یک ملکول هیدروژن به یک گروه دی کتو اکسیده می‌شود (جواهری، ۱۳۸۸). اسید دهیدرو اسکوربیک حاصله، به عنوان اولین فرآورده شیمیایی وپایدار حاصل از اکسیداسیون اسید اسکوربیک ، فعالیتی مشابه با ویتامین C  دارد و با یکدیگر یک سیستم اکسیداسیون و احیاء برگشت پذیر را تشکیل می‌دهند.

ساخت به صورت صنعتی

در مقایسه با سایر ویتامین‌های محلول در آب، این ویتامین در بافت‌های گیاهی دارای غلظت‌های بالایی بوده و به وفور در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود. استخراج این ویتامین از از بافت‌های گیاهی و حیوانی با مشکلات فراوانی روبرو بوده و مقرون به صرفه نمی‌باشد و این ویتامین طی چند مرحله از گلوکز تولید می‌شود که نه تنها این روش از سرعت قابل توجهی برخوردار است بلکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می‌باشد .

نکته قابل توجه این است که اثر ویتامینC  مصنوعی کاملاء مشابه با ویتامینC  استخراج شده از بافت‌های گیاهی و حیوانی می‌باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
10 − 8 =


اخبار

سینما و هنر

جهان