• صفحه اصلی
  • >
  • مسافرت
  • >
  • دیواره بزرگ مرجانی – بزرگترین صخره مرجانی دنیا در شرق استرالیا

دیواره بزرگ مرجانی – بزرگترین صخره مرجانی دنیا در شرق استرالیا

  • توسط اعرابی
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۱

سفری به بزرگترین دیواره مرجانی جهان

دیواره بزرگ مرجانی بزرگترین صخره مرجانی در دنیا در شرق استرالیا واقع شده و از عجایب هفتگانه جهان به شمار می رود. این منطقه پرجاذبه استرالیا هر ساله حدود ۲ میلیون گردشگر را به خود جذب می کند و در سال ۱۹۸۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو  به ثبت رسیده است.  دیواره بزرگ مرجانی یکی از جاذبه های گردشگری استرالیا و یکی از نمادهای کوئیزلند به شمار می رود. شنا و طبیعت گردی امکان پرداختن به فعالیت های لذتبخشی همچون غواصی، ماهی گیری و قایق سواری نیز  در این مکان فراهم کرده است.

دیوار بزرگ مرجانی – بزرگترین صخره مرجانی در دنیا در شرق استرالیا

ویژگی های دیواره بزرگ مرجانی

این دیواره از حدود ۲۵۰۰ صخره دل اقیانوس آرام تشکیل شده و نزدیک به ۹۰۰ جزیره را در خود جای داده است. فقط ۶ درصد صخره‌ها با مرجان‌ها پوشیده شده‌اند، اما همچنان جزو عناصر اصلی دیواره بزرگ به شمار می‌روند. این مرجان‌ها پناهگاهی برای موجودات آبزی کوچک و منبع تغذیه‌ای برای جانوران بزرگتر هستند.

دیوار مرجانی استرالیا حدود ۲۶۰۰ کیلومتر طول دارد. صخره‌ها از آب‌های هاروی بی در کویینزلند تا زیر پایین کشور پاپوآ گینه نو کشیده شده و گستره زیادی دارند. با وجود ابعاد بسیار عظیم این شگفتی طبیعی، زمان چندان زیادی از پیدایش آن نمی‌گذرد. محققان عمر دیواره بزرگ مرجانی را بین ۶ الی ۸ هزار سال تخمین زده و تصور می‌کنند شکل‌گیری بعد از آخرین عصر یخ آغاز شده است.

مرجان‌ها برخلاف تصور بسیاری کاشته نشده و موجوداتی بی‌حرکت محسوب می‌شوند. مرجان‌ها برای ادامه حیات به جلبک‌ها نیاز دارند. در حالت کلی آن‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. گروهی از مرجان‌ها سخت نام داشته و کاربردشان ایجاد پایداری در اکوسیستم‌های زیرآبی است. نوع دوم مرجان نرم بوده و با تغییر جریان‌های اقیانوسی خم و راست می‌شوند. ایجاد نورهایی درخشان روی سطح آب مزیت وجود آن‌ها در یک اکوسیستم است.

غذای حدود ۹ درصد آبزیانی که در اطراف محیط بسیار گسترده دیواره بزرگ مرجانی استرالیا زندگی می‌کنند،‌ همین مرجان‌ها است. از طرفی ۶۵ درصد آن‌ها زندگی داخل یا در اطراف مرجان‌ها را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل وجودشان برای ادامه بقای اکوسیستم بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

کاهش حجم مرجان ها در سال های گذشته

سال ۲۰۱۲ دانشمندان اعلام کردند حجم مرجان‌های Great Barrier Reef طی ۲۷ سال قبل نصف شده است! افزایش جمعیت ستاره‌های دریایی و وزش طوفان‌های شدید در منطقه مهمترین دلیل کاهش آن‌ها ذکر شد. البته در صورت کنترل ستاره‌ها دریایی امکان بازگشت وجود داشته و مرجان‌ها خود را ترمیم خواهند کرد.

چهار سال بعد و در سال ۲۰۱۶ مشخص شد ۳۰ درصد مرجان‌ها سفید شده‌اند. یک سال بعد ۲۰ درصد دیگر به این میزان افزوده شد! گرم شدن آب در نتیجه افزایش دمای کره زمین، درخشش بیش از اندازه نور آفتاب، آلودگی‌های اسیدی و شیمیایی علاوه بر تخریب‌های صورت گرفته به دست گردشگران از جمله مهمترین دلایل بروز این مشکل محسوب می‌شوند. پیش‌بینی شده باز هم بخش‌های بیشتری از مرجان‌های دیواره بزرگ مرجانی طی سال‌های آتی سفید خواهند شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
3 + 21 =


اخبار

سینما و هنر

جهان