فناوری اطلاعات و نقش مدرس

  • توسط admin
  • ۱۳۹۸-۰۶-۱۴

فناوری اطلاعات و نقش مدرس

فناوری اطلاعات و نقش مدرس بسیار مهم و کلیدی است. تحقیقات نشان داده اند، تغییرات آموزشی در صورتی که مدرسین به مهارت ها و دانش های مورد نیاز در طول فرآیند مجهز نباشند؛ معمولاً موفق نخواهد بود. آمادگی مدرسین ، عامل مهمی برای ورود فناوری اطلاعات به مدرسه هاست. اکثر اوقات معلمان باید تصویری را که از نقش معلم دارند، دگرگون سازند و آموخته های دانش آموزان را طی روند یادگیری بیازمایند و در نتیجه عقیده خود را راجع به این که تدریس و یادگیری چه باید باشد و چگونه می تواند باشد، تغییر دهند.

تجربه کشورهای درحال توسعه

تجربه کشورهای در حال توسعه، صنعتی نشان می دهد که تربیت معلم برای کاربرد فناوری، عامل کلیدی در تعیین عملکرد بهتر دانش آموزان (از ابعاد کسب دانش و توسعه مهارت ها با استفاده از فناوری) است. فناوری آموزش به خودی خود هیچ چیز را تغییر نداده و نخواهد داد. و مستلزم معلمانی است که بتوانند فناوری را با برنامه درسی تلفیق کرده و از آن برای بهبود یادگیری دانش آموزان استفاده کنند؛ به عبارت دیگر، رایانه های جایگزین معلمان نمی شوند بلکه معلمان عناصر کلیدی در استفاده مناسب و اثربخش از فناوری هستند.

باید توجه داشت که آنچه تدریس را تغییر می دهد فناوری نیست، بلکه این افراد هستند که اعمال تغییر می کنند. و این امر به موازات تغییر در اهداف، باورها، مهارت ها و فهم دانش آن ها صورت می گیرد. در حال حاضر کلاس درس غرق در هنجارهای فرهنگی و اعمالی است که بسیاری از آن ها طی دهه ها ثابت بوده اند. کاربرد فناوری لزوماً این هنجارها و اعمال را در کلاس درس تغییر نمی دهد. مگر آن که معلم یا عوامل دیگر رویه های جدیدی را تایید کنند؛ لذا صرفاً کاربرد فناوری مهم نیست بلکه معلم باید  متفاوت عمل کند. معلم باید روش های تفکر را که فناوری در اختیار قرار می دهد، در نظر بگیرد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
27 + 11 =


اخبار

سینما و هنر

جهان