نقش کاربر در موفقیت سیستم های اطلاعاتی

  • توسط admin
  • ۱۳۹۸-۰۶-۲۵

نقش کاربر در موفقیت سیستم های اطلاعاتی

تحقیقاتی که درباره­ ی نقش کاربر در موفقیت سیستم های اطلاعاتی انجام می شود بر روی دو متغیر تمرکز می کنند: کیفیت سیستم و پذیرش سیستم، اما مسائل پیچیده تر مربوط به عوامل شناختی و انگیزشی که موجب بهبود کیفیت و افزایش پذیرش سیستم می گردند، اساس این دو متغیر را تشکیل می دهند.

عامل مهم بر موفقیت مشارکت سیستم های اطلاعاتی

دو عامل مهم بر موفقیت مشارکت موثرند:

۱- فردی که در فرایند توسعه سیستم مشارکت خواهد داشت: دیدگاه ها از گروه­ های ذی نفع، که تحت تأثیر سیستم قرار گرفته، تا مدیران ارشد متفاوت اند.

۲-عامل دوم که باید مورد بررسی قرار بگیرد عبارت است از شرایط توسعه، به ویژه این که چه نوع سیستمی قرار است توسعه یابد. برای سیستم های بسیار فنی یا آن جا که سیستم را نمی توان با مشارکت کاربر سیستم بهبود بخشید: «وقتی از مشارکت کاربر حمایت می شود که پذیرش سیستم توسط او ضروری باشد یا وقتی که اطلاعات مورد نیاز برای طراحی سیستم را تنها بتوان از کاربران به دست آورد».

عامل مهم دیگری که در فرایند توسعه باید به آن توجه کرد این است که مشارکت کاربر ممکن است در تمام مراحل لازم نباشد. شاید انتخاب مرحله ای که در آن مشارکت کاربر سیستم ضروری است، لازم باشد (مثلاً مراحل طراحی، اجرا، و غیره). هم چنین باید انواع مشارکت کاربر نیز به دقت انتخاب شوند.

با بررسی میزان مشارکت کاربران، از عدم مشارکت گرفته تا مشارکت به شکل دادن توصیه تا مشارکت به شکل انجام کار، وقتی که کاربر عضوی از تیم تحقیق است، تا مشارکت از طریق اعمال کنترل قوی، زمانی که کاربران مستقیماً و از محل بودجه­ی خود در امر توسعه سیستم هزینه کنند، می توان بیشتر به این مسئله پرداخت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
3 + 14 =


اخبار

سینما و هنر

جهان