تحریم‌های روسیه – انزوا و وجهه ناخوشایند روسیه در عرصه بین‌المللی

  • توسط اعرابی
  • ۱۴۰۰-۱۲-۱۰

تحریم‌های مالی غرب علیه روسیه

با گذشت چند روز از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های روسیه در ابعاد گسترده، همچنان نیروهای روسیه حملات خود علیه کی‌یف، پایتخت اوکراین را از سر گرفته‌اند.‎ در پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین علیرغم برگزاری مذاکره با هدف رسیدن به آتش بس درگیری ها در این کشور ادامه داشته است.

از روز نخست تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، بریتانیا خواستار اخراج روسیه از شبکه سوئیفت شد. اما مخالفت آلمان موجب شد تا این اتفاق رخ ندهد اما به دنبال تشدید درگیری ها در اوکراین، اتحادیه اروپا، آمریکا و متحدانشان درباره قطع دسترسی بعضی از بانک‌های روسی به سیستم اصلی پرداخت‌های بین‌المللی سوئیفت توافق کردند. همچنین دارایی‌های بانک مرکزی این کشور مسدود شد که با این اقدام دسترسی روسیه به منابع ارزی خارج از این کشور محدود خواهد شد.

وزارت دارایی آمریکا با اعلام تحریم‌های شدید علیه بانک مرکزی روسیه، شهروندان ایالات متحده را از هر گونه داد و ستد با این بانک، صندوق سرمایه‌گذاری ملی روسیه و همین طور وزارت دارایی این کشور منع کرد. از این رو با آغاز فعالیت‌ بازارهای مالی جهان و در پی تحریم‌های مالی گسترده علیه روسیه، نرخ برابری روبل در برابر دلار ۳۰ درصد افت کرده و رکوردی تاریخی بر جای گذاشته است.

ولادیمیر پوتین در جلسه‌ای که با تجار و اقتصاددانان روسی داشت با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا که علیه روسیه اعمال شده است این اتحادیه را «امپراطوری دروغ» نامید. رئیس‌جمهور روسیه در این جلسه گفت: من از شما دعوت کردم تا در مورد مسائل مربوط به اقتصاد و مالی روسیه و البته تحریم‌هایی که جامعه غربی، این امپراتوری دروغ که در حال اعمال تحریم‌ها علیه کشور ما است، صحبت کنید.

تحریم هوایی روسیه

در روزهای آغازین جنگ، اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بست. این ممنوعیت شامل تمام هواپیماهای روسی و همچنین هواپیماهایی است که به نام این کشور ثبت شده یا تحت کنترل آن است.  پیشتر بریتانیا فرود پروازهای آئروفلوت، خطوط هوایی روسیه را ممنوع کرده بود. تصمیمی که روسیه را بر آن داشت تا اقدامی تلافی‌جویانه در خصوص خطوط هوایی بریتانیا در نظر بگیرد.در پی این اقدام، روسیه پروازهای خطوط هوایی ۳۶ کشور را در حریم هوایی‌اش ممنوع کرد. بریتانیا، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و کانادا از جمله این کشورها هستند.

علاوه بر تحریم‌هایی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بعد از تهاجم به اوکراین علیه روسیه وضع شده است، بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی و غول‌های انرژی هم طی روزهای اخیر روابط خود را با روسیه قطع کرده‌اند.

تحریم رسانه‌ای روسیه

از همان ابتدا شرکت آلفابت که یوتیوب زیر مجموعه آن است اعلام کرد که پلتفرم‌های خود را بر روی رسانه‌های دولتی روسیه به حالت تعلیق در می‌آورد. این بدان معناست که شبکه‌های تلویزیونی راشا تودی و سایر کانال‌ها دیگر نمی‌توانند برای تبلیغات در یوتیوب یا سایر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌]ای شرکت آلفابت پول دریافت کنند.

یوتیوب (وابسته به گوگل) اعلام کرده است که تبلیغات منتشر شده توسط رسانه های دولتی روسیه را متوقف کرده و افزوده است که توصیه ها برای تماشای ویدیوهای این کانال ها را نیز محدود می کند.
‎ اقدامات مشابهی نیز توسط توییتر و متا برای ایجاد محدودیت فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه صورت گرفته است

تحریم‌های ورزشی روسیه

تحریم‌های روسیه - انزوا و وجهه ناخوشایند روسیه در عرصه بین‌المللی

تحریم‌های روسیه – انزوا و وجهه ناخوشایند روسیه در عرصه بین‌المللی

در همان روزهای آغازین جنگ، فدراسیون بین المللی جودو ولادیمیر پوتین را از دو مقام تشریفاتی در این فدراسیون تعلیق کرد. آقای پوتین که کمربند سیاه جودو دارد، همزمان رئیس و سفیر افتخاری این فدراسیون بین‌المللی بود.

کمیته بین‌المللی المپیک به فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی توصیه کرد که با توجه به حمله روسیه به اوکراین ورزشکاران روسیه و بلاروس را از حضور در مسابقات محروم کنند.

فدراسیون جهانی فوتبال و اتحادیه فوتبال اروپا تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه در کلیه رده‌ها را از حضور در مسابقات محروم کردند.
به این ترتیب تیم ملی مردان روسیه نمی‌تواند در مسابقات پلی‌آف انتخابی جام جهانی قطر در ماه مارس بازی کند و تیم ملی زنان این کشور نیز نمی‌تواند در جام ملت‌های اروپا که تابستان در انگلیس برگزار می‌شود، شرکت کند.  همچنین فیفا تیم ملی روسیه را از شرکت در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر محروم کرد.

شرکت آلمانی تولیدکننده پوشاک و کفش ورزشی آدیداس همکاری خود با فدراسیون فوتبال روسیه (RFS) را به حالت تعلیق درآورده است.

در حالی که کاروان اوکراین با ترکیبی کامل در رقابت‌های پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن شرکت می‌کند، در مورد محرومیت روسیه از این مسابقات فردا (چهارشنبه ۲ مارس) تصمیم‌گیری خواهد شد. تمامی ورزشکاران روسیه در روزهای اخیر و قبل از آغاز مسابقات وارد چین شده‌اند. مراسم افتتاحیه مسابقات روز جمعه است و رقابت‌ها از روز شنبه آغاز می‌شوند.

تحریم محصولات سینمایی

استودیوهای فیلمسازی برادران وارنر، دیزنی و سونی می‌گویند نمایش محصولات سینمایی جدید خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند و برگزارکنندگان جشنواره کن هم می‌گویند در صورت ادامه درگیری‌ها در اوکراین، روسیه را تحریم خواهند کرد. به این ترتیب محصولات سینمایی جدید این استودیوها از جمله فیلم جدید بتمن که قرار بود از روز جمعه در روسیه اکران شود، در این کشور به نمایش در نخواهد آمد.

مسئولان برگزاری جشنواره سینمایی کن هم روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند در صورت ادامه درگیری‌ها در اوکراین، پذیرای هیات رسمی روسیه و افراد مرتبط با دولت روسیه در این جشنواره نخواهند بود.

 

 

 

 

قبلی «

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
28 + 19 =


اخبار

سینما و هنر

جهان