روش های تولید جوجه یک روزه گوشتی

  • توسط الهام امامی
  • ۱۳۹۸-۰۴-۰۶

روش های تولید جوجه یک روزه گوشتی

روش های تولید جوجه یک روزه گوشتی

تولید جوجه یک روزه گوشتی

این بخش شامل موارد زیر میباشد.

مرغ لاین

مجموعه­ای از طیور که در از نظر ژنتیکی دارای صفات مطلوب و خالص می­باشد. برای بدست آوردن مرغ لاین میبایست با روشهای مختلف اصلاح نژاد و کراس بین این لاینها گله های اجداد و سپس گله های مرغ مادر و در نهایت جوجه های آمیخته تجارتی بوجود می آید که دارای تمام خواص مطلوب گوشتی می­باشد.

گله های اجداد گوشتی

این گله ها از تقاطع چهار خط لاین بوجود می آید و باعث تولید گله مرغ مادر میشود.

گله های مرغ مادر

این گله ها حاصل گله های اجداد بوده و تخم های حاصل از این گله ها بمنظور جوجه کشی و تولید جوجه های تجاری برای فروش به بازار مصرف استفاده میشود.

 کارخانه جوجه کشی

در این کارخانه ها تخم مرغهای جوجه کشی شده به جوجه یکروزه گوشتی تبدیل و به فارمهای تولید گوشت مرق فروجته میشوند.

تکنیک­های مدیریتی برای جبران کاهش فعالیت جفتگیری

با فرض وجود شرایط محیطی مناسب ( شامل کیفیت آب و دان مناسب ، چهار تکنیک مدیریتی برای افزایش فعالیت جفتگیری خروس به شرح زیر وجود دارد.

کنترل وزن بدن و برنامه تغذیه­ای

برنامه ی کنترل وزن بدن خروس برای به حداکثر رساندن باروری، شامل نکات کلیدی مشخص زیر است؛ تفاوت وزن بدن بین مرغ و خروس ها را همیشه حفظ نمایید. خروسها بایستی سنگین تر از مرغ ها باشند و بلوغ آنها اندکی پیش از مرغ باشد تا تسلط خروس ها را بر مرغ ها افزایش دهدوهمچنین باعث کسب اطمینان پذیرش مرغ ها شود. برنامه تغذیه­ای بایستی طوری تنظیم شود تا از کاهش وزن بدن خروس جلوگیری کند. اتلاف وزن بدن می تواند منتهی به توقف تولید اسپرم و فعالیت جفتگیری شود.

خروس های دارای وزن بالا می­توانند به اندازه ی خروس های با محدودیت غذایی از کیفیت اسپرم و میل جنسی خوبی برخوردار باشند ، اما حجم بدنی بالا به آنها اجازه ی جفتگیری موثر نمی دهد. علاوه بر توزین مکرر، موفقیت یک برنامه تغذیه­ای مناسب برای خروس، تا حد زیادی بستگی به توانایی پرورش ­دهنده در محروم نگهداشتن خروس ها از دانخوری مرغ ­ها دارد. این موضوع از طریق گذاشتن تاج کامل خروس و استفاده از سیم­ های طولی روی سر گریل دانخوری های مرغی حاصل می­شود. همچنین آموزش خروس ها برای خوردن از دانخوری های مخصوص خود از طریق گذاشتن آنها در سالن چند روز قبل از اختلاط آنها با مرغ ها، مهم می­باشد.

خروس ریزی و نسبت جنسی در ابتدای جوجه ریزی

خروس ریزی طبیعی از ۱۵-۱۲ جوجه خروس برای هر ۱۰۰ پولت در هر سالن جهت محاسبه ی تلفات و داشتن خروس اضافی برای اسپایکینگ در ابتدای جوجه ریزی متغیر می ­باشد. رعایت این موضوع در ارتباط با نسبت جنسی (نسبت خروس به مرغ) و فعالیت جفتگیری مهم است. چرا که خروس های اضافی اولیه ( نسبت های خروس به مرغ بالا) ­می­توانند مسائل تهاجمی جدی را برای مرغ ها ایجاد کرده. و باعث افزایش تلفات مرغ هاوکاهش پذیرش مرغ ها برای خروس شوند. این موضوع نه تنها می تواند دلیلی برای افزایش کندتر اولیه در باروری باشد. بلکه ممکن است باعث بلوغ زودرس و کاهش میل جنسی دایم در خروس ها شود که باعث خستگی مرغ های تحت تعقیب خروس ها می­شود.  نسبت جنسی معمول پیشنهادی برای گله­های مادرگوشتی ۱۰ خروس بازای هر ۱۰۰ مرغ می ­باشد.

اسپایکینگ

اسپایکینگ معمولاً به اضافه نمودن خروس های جوان به یک گله مادر گوشتی ۴۰ تا ۴۵ هفته به منظور جبران کاهش باروری ناشی از افزایش سن اطلاق می­شود. به عنوان یک قاعده عمومی، خروس های اضافه شده برای جبران تلفات گذشته و تامین نسبت خروس به مرغ اولیه گله می ­باشد. بطور متناوب، ۵ تا ۱۰ درصد خروس های پیر بدلیل شرایط فیزیکی ضعیفشان جایگزین می شوند. عموماً خروس هایی که به عنوان جایگزین به گله پیر اضافه و استفاده می­شوند ۲۸-۲۵ هفته سن دارند.

اینترااسپایکینگ

به عنوان یک راه­حل برای رفع مشکلات مربوط به اسپایکینگ (عمدتاً خطرات زیست ایمنی) و مشاهده ­اینکه­ اسپایکینگ با خروس های جوان، یک اثر تحریکی روی فعالیت جفتگیری خروس های پیر بجا می­گذارد، نظریه ی اینترا اسپایکینگ توسعه داده شد. به این معنی است که خروس از فارم دیگری به فارم مورد نظر وارد نشود. در این روش خروس ها از همان سن بین سالن­ های همان فارم یا پن های همان سالن در ۴۵-۴۰ هفتگی به منظور تحریک فعالیت جفتگیری خروس های اولیه (شبیه اسپایکینگ معمولی) انتقال داده می­شوند.

 

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. به جای نابود کردن جوجه های یکروزه جوجه های یکروزه را دولت رایگان در روستاها توزیع کند بعد از مدتی …

  2. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
    دو نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان …بپردازد یا بپردازند این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
16 − 3 =


اخبار

سینما و هنر

جهان