موزه مقدم – عمارت باشکوه تاریخی میان شلوغی شهر

  • توسط الهام امامی
  • ۱۳۹۹-۰۲-۰۴

عمارت باشکوه تاریخی میان شلوغی شهر

موزه مقدم به جا مانده از دوره قاجار در تهران است. این خانه از نظر معماری، اشیایی که در آن نگهداری می شود و تاریخچه ارزشی بسیار بالا دارد. این خانه تاریخی در مرکز شهر تهران واقع شده است.

خانه مقدم از یکی از خانه های مجلل بازمانده از زمان قاجار است. مالکش محمد تقی خان احتساب الملک بود. او دارای دو فرزند پسر بود. حسن که در زمینه های ادبیات و سیاست فعال بوده است در سنین جوانی از دنیا می رود. از او نمایشنامه جعفرخان از فرنگ آمده به یادگار مانده است. پسر کوچکتر محسن بود که تحصیلاتش در رشته های نقاشی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی را در فرانسه گذراند. او در سال ۱۳۱۵ به همراه همسر فرانسویش به ایران بازگشت و در خانه پدری ساکن شد.

موزه مقدم - عمارت باشکوه تاریخی میان شلوغی شهر

موزه مقدم – عمارت باشکوه تاریخی میان شلوغی شهر

موزه مقدم خانه استاد دانشگاه تهران

استاد مقدم آثار ارزشمندی مثل قطعات سنگی تراشیده شده و کاشی و غیره را به صورت بسیار زیبایی در جای جای عمارت نصب کرده است. همچنین کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مهرها و اسناد تاریخی و غیره را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری می کرد.

وی از بنیان گذاران دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه بود. طراح نشان دانشگاه تهران نیز خود اوست. در سال ۱۳۵۱ زنده یاد استاد مقدم با توجه به علاقه وافرش به علم و تاریخ و هنر، خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس گردآوری شده در آن وقف دانشگاه تهران کرد. استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ دارفانی را وداع گفت و پس از مرگ همسرش در سال ۱۳۶۹، تولیت موزه مقدم در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت.

محل دسترسی

این موزه زیبا و دیدنی در خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ واقع شده است. با استفاده از مترو هم می توانید از ایستگاه های متروی حسن آباد و یا دانشگاه امام علی (ع) استفاده کنید. با حدود پنج دقیه پیاده روی به این خانه خواهید رسید. زمانی که به جلوی درب این خانه برسید وارد دنیای زیبایی خواهید شد که گویی کاملا جدا از محیط بیرون است.

حوض و شمعدانی های زیبا، رنگ های شاد فیروزه ای، آبی آسمانی و بنفش به کار برده شده در فضای خانه همه و همه شما را مسخ خواهند کرد. این موزه از محبوب ترین مناطق تهران برای گردشگران داخلی و خارجی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
19 + 19 =


اخبار

سینما و هنر

جهان