نوبل ۲۰۲۰ – کاشفین هپاتیت C برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۰ شدند

  • توسط الهام امامی
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۵
نوبل 2020 - کاشفین هپاتیت C برنده نوبل پزشکی 2020 شدند

سه کاشف ویروس هپاتیت C

نوبل ۲۰۲۰ در رشته پزشکی به سه کاشف ویروس هپاتیت C رسید. سایت نوبل به صورت رسمی اعلام کرد هاروی جی آلتر، مایکل هیوتن و چارز ام رایس برای کشف ویروس هپاتیت C این جایزه را در سال ۲۰۲۰ کسب کرده اند.

هپاتیت C، به بروز سیروز و سرطان کبد در مردم ساکن سراسر جهان منجر می‌شود. بررسی‌های این دانشمندان در مقابله با این بیماری، سهم تعیین کننده‌ای داشته است زیرا یافته‌های پژوهشی آنها، به شناسایی ویروس هپاتیت C ختم شد.

ویروس شناس و پزشک آمریکایی هاروی جی آلتر ۸۵ ساله، مایکل هیوتن محقق انگلیسی ( که همراه کیو- لیوم چو و جورج کاپو و دانیل بردلی در سال ۱۹۸۹ میلادی هپاتیت C را کشف کرد) و ویروس شناس ۶۸ ساله آمریکایی چارلز ام رایس که هپاتیتC حوزه تخصصی او در تحقیقات است، کاشفین این ویروس بوده اند. رایس در سال ۲۰۱۶ هم جایزه لسکر را از آن خود کرده بود.

نوبل 2020 - کاشفین هپاتیت C برنده نوبل پزشکی 2020 شدند

نوبل ۲۰۲۰ – کاشفین هپاتیت C برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۰ شدند

جایزه نوبل ۲۰۲۰ در رشته پزشکی

این دانشمندان با همکاری یکدیگر موفق به شناسایی ویروس جدید هپاتیت C شدند. پیش از انجام پژوهش ها و مطالعات آنها کشف ویروس های هپاتیت Aو B نیز قدم های بلند و مهمی در علم پزشکی محسوب می شدند؛ اما عامل بروز بیشتر نمونه های هپاتیت در خون ناشناخته باقی مانده بود و توضیحی در این باره وجود نداشت. کشف این ویروس جدید علت ابتلا به هپاتیت مزمن را پیدا و فاش کرد. به دلیل پژوهش های این سه دانشمند، تست های جدیدی انجام شد و داروهای جدیدی تولید شد که جان میلیون ها نفر در سراسر جهان را نجات داد.

سال گذشته کاشفین چگونگی فرایند احساس کردن و سازگاری سلول ها با میزان اکسیژن این جایزه بزرگ و ارزشمند را به دست آورده بودند. جایزه نوبل پزشکی شامل یک مدال طلا و مبلغ ۱۰ میلیون کرونر سوئد (بیش از یک میلون دلار) است که بین سه دانشمند کاشف ویروس هپاتیت C تقسیم خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
11 + 14 =


اخبار

سینما و هنر

جهان