کرو دراگون – پرتاب کپسول حاوی سرنشین به سمت ایستگاه فضایی

  • توسط الهام امامی
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۱
کرو دراگون - پرتاب کپسول حاوی سرنشین به سمت ایستگاه فضایی

پرتاب موفق شب گذشته ناسا

ساعاتی قبل کپسول کرو دراگون با موفقیت به سمت ایستگاه فضایی پرتاب شد. با این پرتاب پس از ۹ سال ایالات متحده آمریکا فضاپیمایی با دو سرنشین را به ایستگاه فضایی فرستاد. این پرتاب برای ناسا و اسپیس اکس اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا فضانوردان آمریکایی پس از بازنشستگی شاتل به سایوزهای روسی متکی شده بودند.

کرو دراگون - پرتاب کپسول حاوی سرنشین به سمت ایستگاه فضایی

کرو دراگون – پرتاب کپسول حاوی سرنشین به سمت ایستگاه فضایی

کرو دراگون در راه ایستگاه فضایی

ابتدا قرار بود این پرتاب بامداد پنجشنبه انجام گیرد، اما به دلیل شرایط نامساعد جوی ۱۷ دقیقه مانده به شروع، عملیات ملغی شد. با بررسی شرایط جوی ساعت ۱۱:۵۳ دقیقه شب گذشته برای انجام عملیات در نظر گرفته شد. دو فضانوردی که طی این پروژه به ایستگاه فضایی می روند داگلاس هارلی و باب بنکن هستند. این دو نفر سابقه سفر و پیاده روی در ایستگاه بین المللی را در کارنامه دارند. نکته جالب اینجاست همسران هر دوی آنها نیز سابقه سفر فضایی دارند.

ساعاتی قبل از شروع عملیات رییس ناسا اعلام کرده بود به احتمال ۵۰ درصد پروژه لغو می گردد. دو ساعت قبل از لحظه پرتاب هم بارش باران در ایستگاه و میزان بار الکتریکی سطحی ابرها احتمال لغو پروژه را به حداکثر رساند اما پس از آن شرایط جوی به حالت مطلوب برگشت.

اولین شرکت خصوصی که فضانورد اعزام می کند

با انجام این پروژه شرکت اسپیس ایکس تبدیل به اولین شرکت خصوصی شد که پرتاب سرنشین دار انجام داده است. تا پیش از این فقط دولت های آمریکا، روسیه و چین موفق به انجام این کار شده بودند.

پروژه بازگشت این فضانوردان با کمک چتر نجات و در اقیانوس خواهد بود. آنها قرار است پرچمی را که ۹ سال قبل سرنشینان شاتل در ایستگاه فضایی به امانت گذاشته بودند، با خود به زمین برگرداند.

پرتاب راکت های چند بار مصرف و ارسال محموله به فضا به خودی خود با ارزش است. اما این پروژه ها در راستای رسیدن به هدف پرتاب های سرنشین دار و فتح ماه و مریخ صورت می گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
19 + 16 =


اخبار

سینما و هنر

جهان